Uitm Tapah

Assalamualaikum ,



Hola !

So post hari ini aku akan bercerita tentang Uitm Tapah. Aku yakin yang datang ke post ni mesti budak2 yang akan daftar dan belajar Uitm Tapah. Apapun aku nak ucapkan tahniah kepada korang kerana berjaya sambung belajar di Uitm Tapah. Tahniah ye. So first sekali, Uitm Tapah ni terletak di Tapah, Perak. Mestilah tapah takkan dekat Rawang kot. Uitm ini mempunyai dua fasa iaitu Fasa 1 dan Fasa 2. Fasa 1 merupakan bangunan awal di situ manakala Fasa 2 bangunan yang baru sahaja dibina .


Apa yang ada dekat Fasa 1 ni ?


Dekat Fasa 1 ni kita ada kolej penempatan iaitu diberi nama Gamma. Di situ juga ada cafe iaitu cafe Gamma. Dorang kata makanan yang best kat cafe Gamma ni ialah masakan siam. Next, kat sini kita ada Auditirium kat Zeta. Zeta ni macam nama bangunan kat situ kat zeta ada koperasi gak tau. Untuk pengetahuan korang dekat Gamma ni ada gym outdoor. Bagi sapa2 yang suka gym ni boleh lah gunakan gym outdoor ni takyah bayar pun. Kat sini pun ada mesin ATM. So kalau mesin ATM kat Pusat Pelajar rosak bolehlah ke Gamma ye. Kat sini juga ada kedai buku yang menjual segala buku rujukan korang. Aku tak ingat apa nama kedai tu. Kedai buku ni ada waktu dia buka dan ada waktu dia tutup. Nah aku kasi waktu dia bukak dan tutup . Kat zeta ni juga ada pejabat pensyarah ( pensyarah subjek bahasa). Bahasa apa lagi kalau bukan bahasa inggeris atau dikenali sebagai subjek ELC kat situ. 




Ayuh kita ke Fasa 2, so basically fasa 2 ialah fasa baharu. Apa yg boleh aku kata kan fasa 2 ni sangat besar. So apabila kita masuk kawasan fasa 2 ni, kita akan jumpa roundabout dulu. Then, Kita akan jumpa Pusat Pentadbiran Pelajar. Which is tempat segala berkaitan perkara melibatkan urusan penting disitu. Kat sini la ada pejabat bendahari. Segala urusan seperti nak buat penangguhan yuran ka boleh la buat disini. Next kat area tu ada Cafe Plaza Pentadbiran ( cafe plaza ). Actually cafe ni untuk pensyarah tapi pelajar boleh je beli makanan kat sini. Cafe ni juga menawarkan harga makanan yg agak murah dan agak berpatutan. Kalau mahal pun kena la dgn rasa masakan yg sedap dan enak tu. Fav makanan aku kat cafe ni adalah roti canai, bihun sup dan laksa. Memang the best. Seterusnya kita ada, Pejabat Pensyarah. Nama pun pejabat an so, nak jumpa pensyarah kat sini laa. Mostly pensyarah budak sains adalah di tingkat 2 dan keatas. Then kita ada Pusat Islam aka masjid tapah. Nak terang apa lagi an of cos la tempat beribadah dan juga ceramah byk diadakan di sini. 


Seterusnya, kita ada blok fakulti akaun. Blok fakulti akaun ada dua blok iaitu A dan B. Blok fakulti akaun A terletak di sebelah  manakala blok fakulti akaun B terletak di sebelah . Kemudian, kita ada perpustakaan (PTAR) yang terletak di area cafe plaza dan pejabat pensyarah. PTAR ni tempat para pelajar membuat rujukan, belajar, assignment dan juga tempat final exam. Then, kita ada empat dewan kuliah (DK). Dewan kuliah yang terletak berdekatan PTAR dan blok fakulti akaun ialah DK150A dan DK250A. Dewan kuliah yang terletak berdekatan fakulti sains gunaan ialah DK150B dan DK250B. Kemudian kita akan jumpa cafe pusat pelajar di area Pusat Pelajar. Student panggil area ni PP. Kat sini ada HEA dan pos laju pastu ada koperasi dan juga bakery. Hahh kat sini juga ada mesin ATM. Amat digalakkan utk rajinkan diri korang keluarkan duit awal or ada duit backup. Ini adalah kerana mesin ATM kat PP ni selalu rosak dan duit cepat habis sbb tempat ni mcm center of Uitm Tapah. Then, fakulti sains gunaan terletak berdekatan pusat islam dan cafe pusat pelajar. Fakulti sains gunaan ada dua blok iaitu A dan B. Aku serius dah lupa blok mana yang dekat dengan pusat islam. hahaha then kita fakulti sains dan matematik. Fakulti ni ja ada satu blok ja rasanya. fakulti berdekatan fakulti perakauanan dan kolej beta.

So dekat Tapah ni kita ada 3 kolej which is Gamma, Beta dan Alpha. Kolej Gamma dekat Fasa 1 manakala Kolej Beta dan Alpha dekat Fasa 2. Setiap kolej akan ada cafe masing2 ye so jgn risau ye. Mengikut tahun kemasukan aku, kolej beta untuk perempuan sahaja. Kolej Alpha dan Gamma pula ada untuk lelaki dan perempuan. Jangan salah faham pula ye bukan campur tempat laki perempuan. Bloknya jauh2 ye. Kenapa campur2 lak kolej Alpha dan Gamma ? Pada pendapat aku la, ini kerana bilangan pelajar lelaki yang sedikit dan bilangan pelajar perempuan yang banyak. Mostly yang duduk dekat kolej Gamma adalah yang berjawatan. Kolej Beta mostly untuk pelajar perempuan kemasukan baru or sem 2 / 3. Selalunyan pelajar perempuan yang lama akan di tempatkan ke kolej Alpha atau Gamma. Ini kerana tak ramai pelajar lama perempuan yang dapat duduk dalam kolej. Kolej Alpha pula mostly untuk pelajar lelaki baharu. Pelajar lelaki lama pula mostly samada duduk luar kampus atau yang bertuah akan dapat duduk di Gamma. Kampus ni ada padang besar gilaa bersebelahan polis bantuan punya tempat. Polis bantuan punya bangunan betul2 sebelah kolej alpha. Situ pun ada tempat parking. Mostly bas la parking situ or kereta student. okla geng sekian sahaja cerita aku tentang UiTM Tapah ni.

Sesungguhnya aku rindu gila nak belajar kat sini. Lecturer semua baik2 dan best. Aku rindu nak belajar dalam kelas dgn kawan2 aku. Rindu nak masuk lab huhuhu. Rindu nak lari2 dekat padang. Banyak kenangan aku kat sana. Disini la tempat aku kenal dunia sebenar maklumlah selama ni aku jenis duduk terperap kat rumah. Disini juga la aku belajar kenal mana kawan mana lawan. Kenangan pahit manis duka semua ada walaupun 3 sem ja sempat aku belajar kat sini. Nasib aku kurang baik kerana tak berpeluang untuk menyandang apa2 jawatan semasa melanjutkan pelajaran disini. 


Aku mohon doa dan sokongan kalian untuk aku kuat dan terus tabah. Insya Allah aku akan terus update dan share kepada hampa semua tentang pelajaran or tips2 yang aku dapat. Aku mohon hampa doakan aku, aku dalam masa terdekat ni akan menyambung pengajian lebih tinggi. Nanti aku share dekat post akan datang. Terima kasih kerana sentiasa support aku dan baca blog ni. Sayang hampa semua nahhhh

Sekian terima kasih !!!

Comments

  1. Goodluck degree sis 💖

    ReplyDelete
  2. amy sambung degree apa ?? seronok baca blog ni even bukan student uitm tapah but member2d danish ramai gi tapah. apapun goodluck for future.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sekarang sambung degree in biomolecular science dekat UiTM Shah Alam. Terima kasih Danish sbb baca blog Amy. Thank Youu

      Delete
  3. Boleh kongsi etika pakaian di UITM Tapah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Etika berpakaian di UiTM semua sama, iaitu berpakaian mengikut sahsiah rupa diri dan sopan. Nak senang untuk pelajar perempuan pakai je baju kurung dan kasut yang bertutup utk ke kelas dan pelajar lelaki boleh pakai baju kemeja lengan panjang, tali leher, seluar slack dan kasut bertutup.

      Jangan lupa pakai lanyard utk kad matrik okiee :)

      Delete
    2. Mohon pencerahan, student boleh bawa motosikal untuk kegunaan harian ke kelas?

      Delete

Post a Comment