Diploma atau Matrikulasi ?


Saja nak payung gambar pokok kat rumah aku.hahhha.

Assalamualaikum ,

Hi semuav.Tujuan aku buat post ini untuk berkongsi sedikit eh banyak sebenarnya pengalaman aku.

Untuk makluman korang aku merupakan lepasan spm 2017.Keputusan SPM aku ? Rahsia hahhaha.alhamdulilah result spm aku ok .Jeng jeng jeng...aku telah mendapat dua tawaran untuk sambung belajar .aku amat terkejut sebab result aku ni biasa2 je .alhamdulilah aku bersyukur TAPI..

Aku dapat tawaran untuk blaja dua2 dalam bidang sains .apa ni wehh. tawaran dari upu iaitu diploma sains di uitm .aku juga dapat tawaran matrikulasi dalam jurusan sains juga .korang rasa .aku memang rasa pening gak ah masa buat keputusan nak pilih yang mana sebab dua2 sains .keputusan aku 50-50.dua2 ada kelebihan dan kekurangan .adoii.

So macam mana .dah buat keputusan? bagi akulah an.kalau kau memang rasa nak jimat ,cepat habis dan kau memang jenis pelajar yang konfident boleh belajar laju .anda dipersilakan untuk ambik matriks .tapi kalau korang jenis lambat paham ke better ambik diploma.

Btw matrikulasi tak susah,dia jadi susah bila pelajar tu sendiri yang tak nak usaha ( based on my friends experience ) .Kawan aku yang biasa2 masa spm masuk matriks ,dapat result gempak .kau rasa ? Aku rasa nyesal lak tak masuk matriks .Berbalik kepada persoalan pertama tu ,aku cadangkan korang pilih matriks sains daripada diploma sains .Kalau korang nak cepat habis blaja and akan sambung degree yang tempoh blaja dia lama .

aku cadangkan korang cuba minta pendapat parent dan orang yang berpengalaman tapi lepas tu korang buat kesimpulan mana yang lagi better dan paling penting sekali adalah ' minat korang '.kalau tak minat pastu tak boleh bawak rugi weh.kalau minat tapi tak boleh bawak gak aku tak tahu nak cakap apa ah.fikir masak2 ni masa depan kau.buat solat istikharah dan doa byk2.

Macam aku lak ,aku memang dah buat keputusan tapi ada rasa macam takut salah buat keputusan .apa2 pun aku redha .hahhaa .Doakan aku geng.

Sekian.

Comments

Post a Comment